Studentbostäder i Norden och Avy i nytt digitaliseringssamarbete som skapar bättre boendeupplevelse och tjänsteutbud för fler studenter

Studentbostäder i Norden tecknar ett tvåårskontrakt med Avy omfattandes hela beståndet i Sverige, Danmark och Norge och fortsätter sin digitala resa mot en förbättrad boendeupplevelse för sina hyresgäster. Genom en unik boendetjänst får studenterna både ett större inflytande och fler möjligheter i vardagen för ett mer hållbart studentliv.

Studentbostäder i Norden har under flera år genomfört ett större digitaliseringsarbete med fokus på att skapa nya hyresgästlösningar som förenklar boendet för studenterna. Med en ny hållbar helhetslösning vill bolaget ge studenterna både ökad service, nya tjänster och en mer digital och smidig hantering. Detta för att både kunna möta studenterna på ett modernt sätt och effektivisera fastighetsförvaltningen från inflytt till utflytt.

Samarbetet med Avy ska resultera i både hög kundnöjdhet och mer effektiv förvaltning, merintäkter och sänka administrationskostnader. Tjänsten innehåller lösningar för betalning och systemintegrationer och erbjuder tjänster och funktionalitet via en app för de viktigaste aspekterna av hemmet såsom service vid tillträde, betalning av hyra, bokningar av utrymmen, felanmälan, försäkringar, och löpande kommunikation. Allt samlat på ett ställe.

Avys teknologi blir en viktig del för att skapa ett friktionsfritt boende där tjänster, service och enkla processer frigör mer tid för studier och studentliv för hyresgästerna.

”Avy kompletterar vår digitala plattform och blir en effektiv partner i att förbättra hela boende-resan för våra hyresgäster samtidigt som vi kan rationalisera delar av förvaltningen och fortsätta vår hållbarhetsresa. Vi kommer nu kunna erbjuda de tjänster vi ser ett stort behov av, såsom hemförsäkring direkt vid inflytt, smidig nyckelkvittering, guider för nyinflyttade, samt integrerade lösningar för att kunna erbjuda allt ifrån felanmälan till visualisering av återvinning, bokningar och betalning via mobilen.” säger Samira Mchaiter, förvaltningschef på Studentbostäder i Norden.

Avy befinner sig i en expansionsfas med ett flertal nya kunder och projekt. För Avy innebär avtalet med SBS en diversifiering inom både geografi och segment.

”Det är med stor glädje vi får SBS som kund. De växer snabbt och har en digital vision som ligger i framkant i branschen med spännande planer som vi ser fram emot att arbeta på tillsammans. Dessutom innebär detta en expansion för Avy till nya marknader och även till en ny målgrupp, som vi ser fram emot att kunna höja standarden för ytterligare.” säger Petter Arvidsson, COO på Avy.

Studentbostäder i Norden äger, utvecklar och förvaltar högkvalitativa och prisvärda studentbostäder med målet att bli Nordens ledande studentbostadsbolag. Bolaget har vuxit starkt, noterades år 2020 på Nasdaq First North och har utöver fastighetsbeståndet om cirka 4 230 lägenheter en projekt-portfölj om ytterligare cirka 2 460 bostäder.