Studentbostäder i Norden
  • Om oss
  • Aktuellt
  • Sök bostad
  • Våra städer
  • Lediga studentlägenheter
  • Aktuella bostadsprojekt
  • För hyresgäster
    • For tenants
  • För investerare
    • For investors
  • Pressmeddelanden
  • Kontakt
  • Mina sidor
  • Svenska
  • Om oss
  • Aktuellt
  • Sök bostad
  • Våra städer
  • Lediga studentlägenheter
  • Aktuella bostadsprojekt
  • För hyresgäster
    • For tenants
  • För investerare
    • For investors
  • Pressmeddelanden
  • Kontakt
  • Mina sidor
  • Svenska
För hyresgäster/Vanliga frågor
  • Aktuellt
  • Flytta
    • Inflyttning
    • Utflyttning
  • Hyra/betalning
  • Parkering
  • Skötsel av bostad
    • Kallt i lägenheten
    • Städning
    • El och värme
    • Gemensamma ytor
    • Gör det själv-tips
  • Skador/felanmälan
  • Vanliga frågor
  • Integritetspolicy
  • Blanketter
  • For tenants

Vanliga frågor hos SBS

Nedan kan du få svar på de vanligaste frågorna som kommer in. Om du inte hittar svar på din fråga är du alltid välkommen att höra av dig till oss via Mina sidor, alternativt till info@sbsstudent.se.

Betalning och hyra
Vad händer om jag missar en betalning?

Hela hyran betalas i förskott och ska vara oss tillhanda senast på fakturan angivet förfallodatum, vanligtvis den sista vardagen före varje månadsskifte. Tänk därför på att göra din hyresbetalning minst två vardagar före varje månadsskifte för att den ska hinna bli bokförd i tid. Om du missar en betalning kommer vi inte att skicka ut en påminnelse, utan om inbetalning inte skett inom 10 dagar skickar vi vidare ärendet till inkasso. 

Om du mot förmodan inte har fått din avi eller saknar uppgifter på den och det börjar närma sig slutet på månaden får du höra av dig till oss på info@sbsstudent.se så skickar vi den till dig.

Vad innebär det att jag har hyresfria månader?

Om du har hyresfria månader innebär det att du inte behöver betala hyra under vissa månader, oftast under sommaren. I sådana fall framgår detta tydligt i ditt kontrakt, är du osäker på vilken period detta avser kan du höra av dig till oss på info@sbsstudent.se och fråga. Perioden påverkas inte av eventuell uppsägning.

Får jag hyra ut lägenheten i andrahand?

Du måste alltid ansöka om tillstånd att hyra ut din studentbostad i andrahand och för att vi ska få godkänna den måste du ha ett beaktansvärt skäl, som utlandsstudier eller tillfällig praktik, och det måste gälla minst ett halvår eller en termin och max ett år eller två terminer.

Skicka in en ifylld ansökan tillsammans med dokument som styrker ditt skäl till andrahandsuthyrningen. För en studentbostad måste du även kunna styrka att din andrahandshyresgäst är aktivt studerande under perioden. Blanketten hittar du här. Observera att vi har en behandlingstid på en månad från dess att vi fått in en komplett ansökan.

Hyr du ut i din studentbostad i andra hand utan att först ha sökt och erhållit tillstånd från SBS riskerar du uppsägning av ditt hyreskontrakt. Det är viktigt att vi vet vem som bor i studentbostaden ifall något problem skulle uppstå, så att vi kan kontakta hyresgästen. Personen som sedan hyr i andra hand måste vara tydlig om vart denna bor samt vem som står på lägenheten när de lämnar felanmälan eller liknande, så att vi vet att det gäller rätt lägenhet när vi kontrollerar det hela.

Observera även att du ansvarar för studentbostaden under tiden du hyr ut den i andra hand. Det är du som står på hyresavtalet och ansvarar för att hyran blir betald, att inget går sönder i studentbostaden samt att reglerna följs. Tänk på att informera personen du hyr ut till om allt de kan behöva veta om lägenheten, området, hemsidan, telefonnummer, sopsortering, hur tvättmaskin och torktumlare fungerar och så vidare.

Hur många får bo i min studentbostad?

Ditt kontrakt anger max antal som får bo i din studentbostad men är du osäker att du alltid välkommen att höra av dig till oss på info@sbsstudent.se. Så länge ni inte bor fler än tillåtet är det okej att din partner eller en inneboende flyttar in. Tänk bara på att du som kontraktsinnehavare ändå själv bär fullt ansvar för studentbostaden.

Kan jag byta min bostad mot en annan studentbostad?

Hittar du någon som vill byta bostad, och det finns ett särskilt skäl för bytet, kan du skicka in en bytesanökan tillsammans med dokument som styrker era skäl till bytet.

Blanketten hittar du här.

 

Hur ser jag till att få min post till studentbostaden?

Om du vill få din post till din studentbostad måste du göra en adressändring. Adressändringen gör du till Svensk Adressändring, antingen via telefon på nummer 020-97 98 99 eller deras webbplats på internet. Glöm inte att även göra en adressändring när du flyttar ut från din studentbostad.

Boende och skötsel
Får jag installera tvätt- eller diskmaskin?

Har din studentbostad inget av detta är bostaden inte förberedd för det och då kan det inte erbjudas. Du får då inte heller installera detta då det kan skada bostaden och fastigheten. Skulle du ändå installera detta och det leder till en skada kommer det fulla beloppet att åtgärda detta debiteras dig som hyresgäst.

Får jag måla eller tapetsera om?

Du får inte måla om din studentbostad utan att kontakta oss och den skall vara återställd till originalfärgen vid utflyttning. Tapetsering är inte tillåten.

Får man grilla på tomten?

Ja, men beakta att det inte är tillåtet att elda, tända ljus, marschaller, grilla eller liknande på loftgångar eller närmare än 4 meter från fastigheterna. Finns det grillplats ska denna i första hand användas.

Är det tillåtet att röka i studentbostaden?

Nej, rökning är förbjuden inne i studentbostäderna samt i alla gemensamma utrymmen i byggnaden.

Får jag ha husdjur i studentbostaden?

Om du har en egen studentbostad som hyrs ut omöblerad får du ha med dig husdjur. I korridorsrum eller studentbostäder som hyrs ut möblerade är det dock inte tillåtet att ha husdjur, av hänsyn till allergiker.

Ska jag själv byta glödlampor och batteri till brandvarnare?

Ja, du får själv se till att byta batteri i brandvarnare och byta glödlampor som gått sönder. Detta gäller även på ställen som till exempel i ugnen och kylen. En brandvarnare med dåligt batteri brukar vanligtvis pipa till och från för att upplysa om att batteriet skall bytas. Glöm inte att testa brandvarnaren regelbundet, både för din egen och andra hyresgästers säkerhet. I vissa brandvarnare går det inte att byta batteriet, i dessa fall gör ni en felanmälan så kommer vi och sätter upp en ny. 

Bostadskö och ansökan
Var ser jag lediga studentbostäder?

Under fliken Lediga bostäder hittar du annonser för alla våra studentbostäder som är lediga just nu. Genom att klicka på annonsen kan du läsa mer om studentbostaden och lämna in en ansökan.

Hur ansöker jag om en studentbostad?

Alla våra studentbostäder förmedlas via HomeQ. För att ansöka om våra studentbostäder behöver du skapa ett konto hos HomeQ. Bostadskön är helt kostnadsfri, och du registrerar enkelt ditt konto på www.homeq.se.  

Genvägar

  • Om SBS
  • Kontakta oss
  • Integritetspolicy
  • Uthyrningspolicy
  • Visselblåsarpolicy

Kontakt

Kungsgatan 47A
753 21 Uppsala

info@sbsstudent.se