Skador, slitage och felanmälan
Vi hoppas att din tid som hyresgäst i våra studentbostäder blir trivsam samt att allt i studentbostaden fungerar som det ska. Nedan följer information om hur du på bästa sätt tar hand om din studentbostad samt hur du felanmäler om en skada skulle uppstå.
Felanmälan
Är det något som inte stämmer med din studentbostad? Om en hyresgäst låter ett fel bestå utan åtgärder kan det ofta göra situationen värre. Var därför noga med att göra en felanmälan så fort du märker ett problem.
Du gör en felanmälan via boendeappen eller genom att logga in på Mina Sidor. Det är viktigt att du fyller i all information i felanmälan och beskriver tydligt vad det är du vill felanmäla. Var noga med att ange hur akut ditt problem är.
Akut felanmälan
Vid skador som innebär fara för fastighet, exempelvis vattenläcka eller inbrott, ska du alltid anmäla ditt problem så snart som möjligt till vårt journummer till Tel: 010-470 53 65 Securitas.
Om ni gör en icke akut anmälan till vår jour per telefon så kommer du som hyresgäst att bli debiterad för det.
Skadedjur
Tidsbokning för sanering gör du via Nomor eller på telefon 0771-122 300.
Ange alltid nedan vid bokning av sanering: Trygg-Hansa 25-2434800
Detta kan du göra på egen hand
Vi finns alltid här men vissa saker tar du enkelt hand om själv och ser efter i ditt hem. Till exempel åligger det dig som hyresgäst att själv byta glödlampor och lysrör i din studentbostad liksom att rensa avloppen. Du måste anmäla om din brandvarnare är trasig men byter batterier gör man på egen hand. Försvinner strömmen ses det som ett akut fel men kolla först om du kan få igång den själv med hjälp av säkringarna hemma. Många bra tips hur du gör själv hittar du här.
Vi hjälper dig gärna med ditt problem men kom ihåg att om vi hjälper dig med något som åligger dig som hyresgäst, eller om vi rycker ut i onödan, så kommer du att bli debiterad för det.
Innan fastighetsskötaren kommer
Felanmälan åtgärdas vanligtvis inom en vecka, men akuta felanmälningar får högsta prioritet. När vi mottagit din felanmälan skickas ett mejl med bekräftelse till den e-postadress du angett i din felanmälan.
I de fall du ger ditt medgivande till tillträde till din studentbostad med huvudnyckel så lämnar vi ett meddelande till dig i lägenheten efter besöket, så du vet att vi varit där.
Om du ej givit medgivande till tillträde via huvudnyckel så kommer vi att kontakta dig via telefon innan besöket, vilket dock kan medföra att det kan ta längre tid innan besöket kan genomföras. Personalen som skall åtgärda felet gör två försök att nå dig, och för de fall du inte är anträffbar vid dessa tillfällen får du därefter själv höra av dig till oss på nytt.
Det är endast den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan ge tillåtelse till att huvudnyckel används, och som ska skicka in felanmälan till oss.
Skador och onormalt slitage
Går någonting sönder i din studentbostad eller behöver service ska du alltid börja med att göra en felanmälan. Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller exempelvis externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är det ditt ansvar. Du är med andra ord ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem.
Vänligen observera att det är absolut förbjudet att borra i badrummen då detta kan skada fuktspärren.
Vid åtgärdande av skador i din studentbostad tillkommer flera kostnader, däribland material, materialhantering, arbetskostnad, etableringskostnad och så vidare. Tänk på att det inte enbart är själva materialet du får betala för om en skada uppkommit, utan även kostnader för personen som skall köpa in det, åka ut till studentbostaden för att byta/ut det och åka tillbaka. I vissa fall kan det behövas flera personer, som till exempel en elektriker och en rörmokare, då det blir två etableringskostnader samt arbetstid för båda. Ett annat exempel är om det är ett tungt arbete då det också här kan behövas fler än en person för att utföra arbetet.
Vill du själv åtgärda felet så skall arbetet vara fackmannamässigt utfört. Du kan kontakta oss om du har frågor på info@sbsstudent.se.
Övriga frågor
Tveka inte heller att höra av er till oss på info@sbsstudent.se med frågor och funderingar.