Tillfälliga rutiner på grund av corona

Vi förstår att corona gör många oroliga och vi hoppas ni håller er friska och krya!

Det är viktigt för oss som hyresvärd att ni känner er trygga i er bostad hos oss. Till följd av Coronavirusets spridning kommer våra fastighetsskötare under en tid endast åka ut på akuta ärenden. Felanmälningar som anses vara akuta är t.ex. el-fel, värmeproblem, vattenläckor och liknande. Våra fastighetsskötare åker mellan flera olika hyresgäster och hem under dagarna så det är med både er och deras hälsa i åtanke. Vi hoppas ni har förståelse med detta.

Tveka inte att lägga in felanmälningar som vanligt men var gärna tydlig med hur akut läget upplevs. I de fall ni upplever sjukdomssymptom måste ni också vara tydliga med detta i er felanmälan.

Tveka inte heller att höra av er till oss på info@sbsstudent.se med frågor och funderingar. Tack för ert samarbete!

Akut felanmälan

Vid skador som innebär fara för fastighet, exempelvis vattenläcka eller inbrott, ska du alltid anmäla så snart som möjligt till vårt journummer på telefon: 0417-58 55 22. 

Om ni gör en icke akut anmälan till vår jour per telefon så kommer du som hyresgäst att blir debiterad för detta.

Felanmälan

Är det något som inte stämmer med din lägenhet? Låter man ett fel bestå utan åtgärder kan det ofta göra situationen värre. Var därför noga med att göra en felanmälan så fort du märker problemet.

Klicka här för att göra en felanmälan. När du loggat in på Mina Sidor klickar du på För hyresgäster och sedan Felanmälan. Det är viktigt att du fyller i all information i felanmälan och beskriver tydligt vad det är du vill felanmäla. Var noga med att ange hur pass akut problemet är.

Detta gör du själv

Vi finns alltid här men vissa saker tar du hand om själv och ser efter i ditt hem. Till exempel åligger det dig som hyresgäst att själv byta glödlampor och lysrör i din bostad liksom att rensa avloppen. Du måste anmäla om din brandvarnare är trasig men byter batterier gör man själv. Försvinner strömmen ses det som ett akut fel men kolla först om du kan få igång den själv med hjälp av säkringarna hemma. Många bra tips hur du gör själv hittar du här

Vi hjälper som sagt gärna till men kom ihåg att om vi hjälper dig med något som åligger dig, eller om vi rycker ut i onödan, så kommer du som hyresgäst att bli debiterad för det.

Innan fastighetsskötaren kommer

Felanmälan åtgärdas vanligtvis inom en vecka, men akuta felanmälningar får högsta prioritet. När vi mottagit din felanmälan skickas ett mejl med bekräftelse till den e-postadress du angett i felanmälan.

I de fall du ger ditt medgivande till tillträde till din lägenhet med huvudnyckel så lämnar vi ett meddelande till dig i lägenheten efter besöket, så du vet att vi varit där.

Om du ej givit medgivande till tillträde via huvudnyckel så kommer vi att kontakta dig via telefon innan besöket, vilket dock kan medföra att det kan ta längre tid innan besöket kan genomföras. Personalen som skall åtgärda felet gör två försök att nå dig, och för de fall du inte är anträffbar vid dessa tillfällen får du därefter själv höra av dig till oss.

Det är endast den hyresgäst som står på hyresavtalet som kan ge tillåtelse till att huvudnyckel används, och som ska skicka in felanmälan till oss.

Skador och onormalt slitage

Går någonting sönder i din bostad eller behöver service ska du alltid börja med att göra en felanmälan. Vid onormalt slitage och vållande av skada är du enligt hyreslagen ersättningsskyldig. Du ansvarar även för skador som uppkommer genom att någon som tillhör hushållet eller gästar dig uppträtt vårdslöst eller försumligt. Har du inneboende eller exempelvis externa hantverkare som orsakar skador i din lägenhet är det ditt ansvar. Du är med andra ord ansvarig för skador i lägenheten, oavsett vem som förorsakat dem.

Det är absolut förbjudet att borra i badrummen då detta kan skada fuktspärren.

Vid åtgärdande av skador i lägenheten tillkommer flera kostnader, däribland material, materialhantering, arbetskostnad, etableringskostnad och så vidare. Tänk på att det inte enbart är själva materialet du får betala för om en skada uppkommit, utan även kostnader för personen som skall köpa in det, åka ut till bostaden för att byta/ut det och åka tillbaka. I vissa fall kan det behövas flera personer, som till exempel en elektriker och en rörmokare, då det blir två etableringskostnader samt arbetstid för båda. Ett annat exempel är om det är ett tungt arbete då det också här kan behövas fler än en person för att utföra arbetet.

Vill du själv åtgärda felet så skall arbetet vara fackmannamässigt utfört. Du kan kontakta oss om du har frågor på info@sbsstudent.se.

Se även: